بازارکود ایران

تهیه وتوزیع کودهای شیمیایی ،آلی وارگانیک -نمایندگی انحصاری شرکت زرکود برکت

بازارکود ایران

تهیه وتوزیع کودهای شیمیایی ،آلی وارگانیک -نمایندگی انحصاری شرکت زرکود برکت

مزایای استفاده از کود ماکرو

با کود شیمیایی ماکرو و کارکردهای آن بیشتر آشنا شویم :

این نوع کود ، یکی از انواع ده ها گونه ی کودهای شیمیایی است که مصرف آن در ایران از سال ۱۳۸۷ شروع شده و از آنجا که توانسته است قابلیت های مطلوبی را از خود نشان دهد و تاثیرگذاری مطلوبی برای استفاده کنندگان داشته باشد ، مصرف آن بسرعت در میان کشاورزان عزیز برخی از مناطق کشور عمومیت پیدا کرد . دلیل آن هم روشن است . این کود بسیاری از عناصر مورد نیاز خاک های کشور عزیزمان ایران را بصورت یکجا و در یک محصول مشخّص که همان ((کود شیمیایی ماکرو)) نام دارد تامین نموده و اندکی از زحمات کشاورزان عزیز را در خصوص جمع آوری ریزمغذّی های مورد نیاز خاک آسان کرده است .

کود شیمیایی ماکرو ، تشکیل شده است از ترکیب عناصر متفاوتی از ؛ ازت ، پتاسیم ، روی ، فسفر ، آهن ، منیزیم و دیگر عناصر مورد نیاز خاک که بسته به نوع نیاز بخش کشاورزی در مناطق مختلف کشور و با فرمول های متفاوتی که درصدهای مختلف از عناصر نامبرده را دارا می باشد ، برای هرچه پربارتر کردن فعالیت های کشاورزان عزیز قابل عرضه میباشد .

آیا مصرف کود ماکرو برای کشاورزان از نظر اقتصادی به صرفه است ؟


فواید اقتصادی مصرف کود ماکرو برای کشاورزان :


همانطور که شرح داده شد ، کود شیمیایی ماکرو تولید شده در شرکت زر کود برکت اردبیل ، ازجمله کودهای مرکب بشماره رفته که حاوی عناصر اصلی و پرمصرف ازت ، فسفر و پتاسیم به همراه عنصر ریزمغذی روی می باشد .

با یک بار مصرف این کود عناصر اصلی و ماکروی مورد نیاز گیاه با نسبتهای مناسب به همراه عنصر مهم روی و دیگر عناصر تکمیلی در اختیار گیاه قرار گرفته و از مصرف چند باره کودهای تک عنصری حاوی هر یک از عناصر ماکرو جلوگیری می شود . در نتیجه درهزینه های مربوط به عملیات زراعی که بخشی از آن مربوط است به حمل ونقل کود و ماشین آلات و هزینه های کارگری و . . . . صرفه جویی چشمگیری برای کشاورز بعمل خواهد آمد . همچنین با توجه به آنکه درمصرف کودهای تک عنصری رعایت نسبت صحیح بین آنها بسیار مشکل است و عمدتا رعایت نمی گردد و اغلب کودهای حاوی فسفر بیش از نیاز گیاه و کودهای حاوی پتاسیم بسیار کمتر از میزان مورد نیاز گیاه در فرایند کشت مورد استفاده قرار میگیرد ، مصرف کود ماکرو کامل که در آن نسبت صحیح مابین عناصر اصلی مورد نیاز گیاه رعایت شده است به تامین متعادل نیازهای غذایی گیاه کمک شایان می نماید . این کود برای تمامی زمین های زراعی و باغات مناسب میباشد و بهترین روش مصرف آن اختلاط با کودهای حیوانی و آلی می باشد .



کود شیمیایی ماکرو چگونه تولید میشود ؟


با نحوه ی تولید کود شیمیایی ماکرو بیشتر آشنا شویم :


در فرآیند تولید کود شیمیایی ماکرو شرکت پردیسان کویر، نسبت مشخّص شده ای از عناصر ریز مغذّی و مورد نیاز خاک را که برای تولید آن برنامه ریزی میشود در یک عملیات تولیدی مشخص ، در مراحل تخلیط ، ترکیب و در آخر عملیات حرارتی تعریف شده فراوری میشود . طی عملیات حرارتی یادشده ، فرآیند تبدیل مواد صورت گرفته وعناصر مجزّایی که پیش از این نام برده شدند ، تبدیل به محصولی کاملا متفاوت میشود . سپس محصول تولید شده را در بسته بندی های مرسوم بازار و یا طبق سفارش مصرف کننده آماده نموده و تحویل داده میشود . یکی از اهداف تولید کودهای ماکرو ، تامین امنیّت غذایی و همچنین به ارمغان آوردن


سلامت

عمومی در سطح جامعه است . چراکه با اضافه شدن عناصری همچون سولفات روی ، سولفات آهن و . . . ، این ریز مغذّی ها از طریق طی کردن چرخه ای کاملا طبیعی که جزئی از اکوسیستم تولید محصول است و بصورتی کاملا بهداشتی و تایید شده وارد گیاه میشوند و به مواد خوراکی تبدیل میشوند و به یکی از اجزاء جداناپذیر گیاه تبدیل میشوند و به این ترتیب است که اثرگذاری مناسبی را هم در جهت بالاتر بردن نتایج مطلوب در عملیات زراعی و هم در جهت ارتقاء سلامت عمومی جامعه و تامین نیازهای معدنی بدن بدست میدهد .

از این روی شرکت پردیسان کویر می کوشد با تولید و تامین انواع کود شیمیایی ماکرو ، در راه اعتلای بخش کشاورزی ایران عزیز و خدمتگذاری به سلامت عمومی جامعه ی عزیز و گرامی ایران پیشتاز باشد .

در تولید انواع کودهای شیمیایی ، ریزه کاری های بسیاری وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها محصولی با کیفیت مطلوب بدست نخواهد آمد . شرکت پردیسان کویر ، تمام تلاش خود را بر حفظ کیفیت محصول تولیدی معطوف نموده است .


در تولید محصول زراعی از چه نوع کود شیمیایی استفاده کنیم ؟


انواع کود شیمیایی ماکرو مورد استفاده در بازار داخلی و برخی از بازارهای صادراتی :


کود شیمیایی ماکرو ، با علامت اختصاری NPK / ان پی کا شناسایی میشود که به نسبت میزان ریزمغذی های مختلف موجود در آن ، در نام اختصاری تغییراتی اضافه میشود که نشان دهنده ی عناصر تشکیل دهنده میباشد .


بخش زراعت :

بیشترین مصرف کود شیمیایی ماکرو در ایران در بخش زراعت ، از ترکیبی است با فرمول NPKzn که در این نوع کود از ۱۵درصد ازت ، ۸ درصد فسفر ، ۱۵درصد پتاسیم بعلاوه ۱ درصد روی استفاده می شود که بصورت NPKzn/158151 نشان داده میشود . برای بخش زراعت مصرف یک هزار کیلوگرم در هکتار از این نوع کود شیمیایی توصیه میشود و بهتر است که پس از اختلاط با کودحیوانی و قبل از کاشت ، با خاک سطحی مخلوط شده و باشخم به زیر خاک رود .


بخش باغبانی :

برای بخش باغبانی نیز محصول کود ماکرویی مورد استفاده قرار میگیرد که شامل ۱۲درصد ازت ، ۶درصد فسفر ، ۱۳درصد پتاسیم ، ۱ درصد روی و ۵/۱ درصد منیزیم میباشد و با فرمول NPKznmg شناخته میشود که این محصول نیز به افزایش بهره وری در تولیدات باغی و بالارفتن کمیت و میفیت میوه دهی درختان کمک بسزایی میکند و مصرف آن با تراکم نهال های ۴۵۰ درخت در هکتار، در حدود۴۰۰ کیلوگرم است که باید برای درختان در زمستان و بصورت چالکود مصرف شود .


۰

فرآوری با استفاده از :کود مرغ گوشتی و تخمی –گوگرد-زئولیت -بنتونیت -ریز مغذیها سولفات آهن ، مس ، منگنز ، منیزیم و ....


دارای NPK طبیعی


دارای اسید اوریک و اورید ها


مزایا :


اصلاح فعالیت بیولوژیکی خاک


افزایش مواد آلی خاک


افزایش میکرو ارگانیزم های مفید خاک


بهبود خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و حاصلخیزی خاک


کم کردن جرم حجمی ظاهری و افزایش تخلخل و نفوذ پذیری خاک


تیره کردن رنگ خاک و جذب انرژی بیشتر


افزایش نگهداری آب خصوصاً در خاکهای شنی


کاهش چسبندگی خاکهای رسی


افزایش چسبندگی خاکهای شنی


خاکPH کاهش موضعی


بصورت پلیتی و در بسته بندی کیسه ۲۵ کیلوگرمی


کود مرغی پودری همانند کود مرغی پلیتی و گرانوله دارای  مواد آلی، ازت کل، فسفر، پتاسیم وعناصر ریز مغذی (مس، منگنز، آهن و روی) می باشد. کود مرغی دارای مقدار زیادی عناصر غذایی است و با بکارگیری آن در زمینهای کشاورزی همراه با کود حیوانی می توان حاصلخیزی خاک را افزایش داد.

کود دهی:

میزان عناصر غذایی موجود در خاک بستگی به ساختمان و بافت خاک، سوابق کشت و کار و عملیات انجام شده بر روی آن دارد. خاکها در اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر میشوند و نیاز به کود پیدا میکنند که برای جبران آن، میتوان طی یک برنامه زمانبندی مشخص اقدام به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی نمود. هدف از زمانبندی مصرف کود، به دست آوردن بهینه ترین واکنش گیاه به کود میباشد.

مقدار و زمان مصرف کود دو عامل مهم برای کاربرد صحیح کودها و افزایش بازده مصرفی آنها است. بدیهی است که مقدار کود مصرفی، بر اساس مقدار عناصر غذایی موجود در خاک، میزان جذب عناصر توسط گیاه و نیاز گیاه در طول دوره رشد تعیین میگردد.

مصرف کود مرغی :در فصول مختلف سال کود مرغی را در مزارع مصرف می کنند. با مصرف آن در فصل پاییز بیشترین زمان برای تجزیه کودمرغی و آزاد سازی عناصر غذایی موجود در آن فراهم می گردد.

کود مرغی موجب اصلاح فعالیت بیولوژیکی ، کشت و کار و خواص شیمیایی خاک می شود ، سه تن کود مرغی تازه معادل ۵۰ کیلوگرم سولفات پتاسیم ، ۱۰۰ کیلو گرم سوپر فسفات تریپل و ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم اوره دارد.

کود مرغی ترکیب شیمیایی بسیار متفاوت نسبت به سایر کودهای حیوانی دارد که در کود مرغی مقادیر نسبتا زیاد اسید اوریک و سایر اوریدها وجود دارد.

مقدار مصرف کود مرغی : بهترین روش در تعیین مقدار کود مرغی در هر هکتار انجام آزمون خاک می باشد. و مقدار مصرف آن با توجه به آزمون تجزیه کود مرغی و آزمون خاک زراعی تعیین با مشورت و نظر مهندسین جهاد و کشاورزی منطقه انجام می شود.

شرایط نگهداری کود مرغی فله :

کود مرغی گرانوله دارای NPK  طبیعی است و موجب اصلاح فعالیت بیولوژیکی ، کشت و کار و خواص شیمیائی خاک می شود. سه تن کود مرغی تازه معادل ۵۰ کیلوگرم سولفات پتاسیم ، ۱۰۰ کیلوگرم سوپر فسفات تریپل و ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم اوره دارد. کود مرغی ترکیب شیمیایی بسیار متفاوت نسبت به سایر کود های حیوانی دارد. در کود مرغی مقادیر نسبتا" زیاد اسیداوریک و سایر اوریدها وجود دارد.کود مرغی تازه حدود ۷۰ درصد رطوبت دارد. کود مرغی فله بدون فرآوری نیز چنانچه به درستی نگهداری و به مزرعه منتقل و مصرف شود ،کود بسیار با ارزشی می باشد.

برای کاهش خروج گاز امونیاک و بوی تند کود مرغی و کاستن تلفات روان آب فسفر و عناصر غذایی کم مصرف ، کود مرغ با سولفات آلومینیوم اصلاح می شود.

کود مرغی پودری : کود مرغ گوشتی و تخمی و مرغ مادر ، ابتدا رطوبت گیری گردیده و پس از خشک شدن ،آسیاب شده و بصورت پودری بسته بندی می گردد. و می توانیم گوگرد و ریز مغذی ها را نیز بنا به سفارش به آن اضافه نمائیم. این کود ارزانتر از سایر کود های مرغی و اقتصادی تر برای کشاورزان است.

مزایای کود مرغی پودری کیمیا :

خاکPH کاهش موضعی

افزایش مواد آلی خاک

اصلاح فعالیت بیولوژیکی خاک

افزایش چسبندگی خاکهای شنی

کاهش چسبندگی خاکهای رسی

افزایش میکرو ارگانیزم های مفید خاک

تیره کردن رنگ خاک و جذب انرژی بیشتر

بهبود خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و حاصلخیزی خاک

کم کردن جرم حجمی ظاهری و افزایش تخلخل و نفوذ پذیری خاک

بسته بندی کود مرغی پودری : بصورت فله و یا در کیسه های مختلف عرضه می نمائیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.